fredag den 16. november 2012

Tips og tanker om økologi

Her hjemme spiser vi ret meget økologisk, det har tage lang tid at nå her til, mest af alt fordi at økologi er dyrt, det syntes jeg virkelig, og jeg kan SÅ godt forstå, hvis man springer over på den konto. For det er en større udgift, og jeg taler nok for flere, når jeg siger det kræver lidt planlægning og gennemlæsning af en del tilbuds reklamere ikke at være ruineret når vi når den 15. i mdr. Men hvad gør man så, når man frygtelig gerne vil leve tæt på100 % økologisk og ikke har 10.000 kr. til rådighed til mad? 
Jeg kan lige så godt afsløre, jeg har ikke nøglen til evig økologi og plus på kontoten, til gengæld, kan jeg dele lidt af det vi gør her hjemme. Nr. 1 på øko listen, er grønt og frugt, jeg kunne næsten ikke finde på at købe andet, jeg syntes at man her får rigtig meget for pengene, og her taler jeg altså ikke mængdemæssigt, men meget på den konto som hedder, ingen pesticider, rest-kemi mm. alt det skidt som vi gerne vil undgå! 
Et lille tip, Irma har hver dag et "dagens tilbud" på noget frugt eller grønt, offset økologisk til ret billige penge. I dag købte jeg 6 øko bananer for 10 kr.  Generelt er jeg ret glad for Irma, der går man sjældent forgæves på øko fronten. 

Mit bedste spare tip når det kommer til øko kød, er Hanegals hakket hønsekød på frost, det er ret ofte på tilbud til ca. 30 kr. for 400 g. og det er vitterlig kun fantasien som sætter grænser, for hvad hakket kød, kan bruges til. Her hjemme bliver det brugt til frikadeller, kødsovs, indiske retter og meget andet. 

Jeg kunne skriver meget om at handle økologisk, men i virkeligheden tror jeg det handler rigtig meget om prioritering. Jeg sætter vores mad øverst på listen hver eneste mdr. og vi bruger muligvis lidt mere end gennemsnittet, til gengæld må vi nedprioritere på en lang række andre områder, jeg kan f.eks. ikke huske sidste gang jeg brugte mere end 350 kr. på at stykke tøj til mig selv. 

Nå jo, Irma har også hakket fiskekød på frost, det er godt nok ikke øko, men det uden alt muligt kanel, til sølle 25 kr. for 400g. det kan anbefales. (jeg får altså ingen procenter af Irma, selv om man skulle tro det :) )    

Ingen kommentarer:

Send en kommentar