onsdag den 14. november 2012

En personlig beretning

Her kommer en af de lidt mere personlige indlæg, om hvorfor alt den snak om mad, træning og velvære. Når jeg rigtig mærker efter der hvor det gør lidt ondt, så har denne mad og krops besættelse boet hos mig i længere end jeg kan huske. Hele min ungdom og store dele af mit voksne liv, har jeg søgt efter den lette løsning på den optimale krop, og hvad er den optimale krop så? Svaret er individuelt, men for mig har det altid været en krop som vejede mindre end min given vægt. Lige meget hvor lidt eller meget jeg har vejet, har jeg aldrig, sådan rigtig været tilfreds. Denne evige kamp, (for det er sgu en kamp hele tiden at skændes med sig selv om hvorfor jeg endnu en gang gik amok i chokolade skålen)er ved at være ovre, jeg er for første gang nået til et sted hvor jeg trives med den mad jeg spiser og de valg jeg træffer. Jeg har fundet en løsning som virker for mig, og jeg vil rigtig gerne dele den med jer, for jeg tror ikke jeg er alene, i denne søgen efter guldet for enden af regnbuen. 

Hold op det lyder frelst, tror lige jeg må videreformulere hvad det er jeg i virkeligheden mener. For at være helt konkret så har jeg prøvet meget, jeg nævner i flæng, kål-kuren, suppe-kuren (puha den var virkelig slem) grapefrugt-kuren osv. osv. Til absolut ingen verdens nytte, ensporet mad som ikke gavner hverken krop eller sjæl, tværtimod efterlader sådan en omgang kropstortur en afkræftet vitamin-forladt krop, med intet andet end væske tab som dræner kroppen for alt tænkelig energi. Så den slags er vi færdige med! Punktum. Nå man som jeg har udsat jeg selv for sådanne mishandlinger, plus årevis med ALT for meget sukker, skal der kærlige metoder i brug, der skal lyttes til de signaler kroppen fortæller (en kunst jeg er total nybegynder i) og der skal rigtig mad til. Hvad siger den krop så, ja den er straks værre. Jeg har nu fundet ud af, at når jeg fylder maven med den før omtalte sukker så lukkes der helt af for telefonlinen mellem hoved og krop. For uden sukker, så virker stivelsesrige kulhydrater heller ikke særlig godt i den her krop, maven gør ondt og lårene svulmer. Det er her dette Low Carb kommer ind i billedet, ingen kulhydrater fra brød, pasta, ris mm. i kender sikkert sangen, til gengæld står den på masser af grønt, kød, æg, nødder, bær og meget, meget mere, men skal vi ikke tage den lidt hen af vejen, ellers bliver det sgu lidt langhåret. 

Ovenpå sådan en smøre, kommer en af mine nye favorit:

Sukkerfri lakrids mysli:

1/2 dl. sesamfrø
1/2 dl. solsikkefrø
1/2 dl. hørfrø
1/2 dl. græskar kerner
1/2 dl. kokosmel
1 spsk. ren lakridspulver.

I et glas, og ryste, ryste ryste, og vupti, den bedste topping til skyr el. smoothie, kun fantasien sætter grænser, hvis du har lidt mere tid end et øjeblik så gi det hele en tur i foodprocessoren, så får du lidt mere glæde ud af de gode hørfrø. 
Byt gerne eller tilsæt flere slags frø eller nødder til blandingen. 

Her ovenpå en omgang skyr, virkelig god som alternativ hverdags dessert.


2 kommentarer:

  1. Nej, så fin blog! Og sikke et dejligt, befriende ærligt indlæg. Der er så mange "glansbilledblogs" derude, og de er vældigt fine, men personligt synes jeg, de er småkedelige. Vi behøver selvfølgelig ikke at svælge i elendighed, men det er dejligt og givende, når man tør sige tingene, som de er.

    Kh. Jane

    Og PS: lakrids i mysli? Fed idé!

    SvarSlet
  2. Hej Jane
    1000 tak, hvor er det dejligt du kan lide det du ser! Du har værer en kæmpe inspiration og givet mig blod på tanden til selv at flytte ind her i mad-blog-land, 1000 tak for det!

    SvarSlet